Se unika glimtar ur 102-årige Roland Printzskölds minnen från ett liv som spaningsflygare och bonde.
I ”Från spaningstunna till gödseltunna” berättar Roland, född 1923, om ett långt liv inom svenskt flygvapen och jordbruk.
Bokutdrag
- Klicka på bilderna för att se dem i större format
1. Ung mellan krig
Drömmen om att flyga föds när Roland 6 år gammal, cirka 1929, ser flygplan sväva över fälten i Norrköping.
Vi tas med till Rolands uppväxt på Krusenhof, farfar Riksmarskalk Otto Printzsköld, livet i jordbruket med familjen samt spännande (ibland pinsamma) möten med prinsar, sessor och fjärdingsmän.

Glidflyg hägrar, en ivrig 16-årig Roland testar detta på Kungsängen i Norrköping sommaren 1939.
Lillasyster Malin lyckas ta sista tåget hem från Tyskland innan kriget bryter ut.


2. När kriget kom
Jordbrukare hamstrar, kvinnor och män ställer upp i beredskap. Roland hjälper till på Krusenhofs åkrar tillsammans med människor som har flytt från Hitler.
Flygvapnet stärks. Sverige bombas. Finland i vinterkrig.
Roland är otålig: Krigsflygskolan hägrar. Hans oroliga mor konspirerar med läkare för att stoppa sonens flygäventyr…


3. Lära sig flyga
Dagen D, 6 juni 1944, tar Roland tåget till Krigsflygskolan i skånska Ljungbyhed, F 5. Han sätts i testgrupp för skolflygplan SK 25.
Kriget brinner i skyn.
Dagtid dånar britternas flygplan mot Tyskland, nattsömn störs av amerikanska bombplan.
Tack och lov för Spångens gästgiveri.
Roland får sin gyllene vinge i april 1945.
Tre av hans aspirantkamrater har omkommit i olyckor, ett tragiskt öde som skulle drabba många av Rolands flygarkollegor.
Spaningsflottilj F 3 Malmen i Linköping, blir uppdraget!
Freden kommer äntligen till Europa den 8 maj 1945, nu följer kadettskola i Uppsala.
Furirens vita handskar var farliga att bära vid permission…
Roland blir officerare i april 1947.
Nu väntar ”kallt” krig i luften för Sverige.



4. I luften för Sverige
Fänrik Printzsköld inleder tjänstgöring på spaningsflottilj F 3 Malmen i Linköping.
Mässlivet är på topp!
Roland får inte ”busflyga”, för då hamnar han i fängelse och blir inte löjtnant. (Talltoppen vid Krusenhof är väl preskriberad?)
Krasch i J 9! Både Roland och brännvinet klarade sig. (Flygplanet, nr 53, ses på Flygvapenmuseum). Roland flyger också ”högt och snabbt” med Spitfire, S 31, i åskväder.
Äventyr på Urban Röd, F 21
Den 1 maj 1949 blir Roland löjtnant vid F 21 spaningsdivision i Luleå, snart känd som Urban Röd, och får överflyga hela Sverige. (Så passande då att vi även har Mässings fina bok Flyget i norr, som berättar om F 21, se mer i länk nedan).
Spaning efter nedskjuten DC-3:a
Den 13 juni 1952 spanar Roland från F 11 efter den DC-3:a som ”försvunnit” (skjutits ned av sovjetiskt flyg).
Spaningstunna i högsta hastighet
Jetlivet lyfte 1954, med Saabs S 29C Tunnan. Allt gick plötsligt så snabbt. Roland svängde vid Väderstad istället för Motala. Telefonstolpar såg ut som staket.
En högre, snabbare och tystare flygning än man var van vid, det var en makalös epok.





5. Konsten att landa
Från flygande tunnor till gödseltunnor: Efter tolv år i över tjugo flygplanstyper är det 1956 dags för ett mer markbundet liv med familj, djur, tröskor och traktorer.
”Min tanke var alltid att komma tillbaka till jordbruket efter mina äventyr i luften. Jordbruket är bland det viktigaste vi har”.
Teknologin i dagens jordbruksredskap är inte helt olik den i moderna stridsflygplan, konstaterar Roland, som växte upp med oxar framför tröskan.
Jordbrukaren Roland flyger nu mest för nöje, men spanar förstås vanan troget in intressanta saker:
På flyget till USA möter vi en präst som efter 13 års fångenskap i Sibirien släpar med sig biblar världen runt – och bor i Norrköping.
På jordbrukskonferens i Minneapolis träffar Roland en stolt och glad brorson till mannen som försökte att döda Hitler.
Ja, Rolands äventyr fortsätter, född spaningsflygare…
För att kröna berättelsen var Roland under hela tre decennier en mycket uppskattad guide på Flygvapenmuseum i Linköping!




Från spaningstunna till gödseltunna
Av Roland Printzsköld