Luleå fick år 1941 äntligen en flygbaskår, F 21! Läs om ett flygfält med eldig historia, de första tappra styrkorna och kårcheferna Adilz, von Porat och Tornberg. Visste du att Lansen fick tjänstgöra i snöröjning?
Den första april 1941 anlände en ivrig Erik Åström på skidor till Kallax, han skulle ju vara med och bygga upp flygbasen! Tyvärr stod där en beväpnad landstormsman, som tvingade Erik att stava sig tillbaka över älven till Luleå för ett giltigt passerkort… Erik blev en mycket uppskattad medarbetare vid F 21.
Efter de förödande skogsbränderna på Kallaxheden sommaren 1939 skulle det framtida flygfältet liknas vid Saharas öken av de många flygdivisioner som kom till F 21 för att öva.
Vintertid var det förstås snarare is än sand som var problemet. ”Vi bygger om en J 32 Lansen så att den kan smälta isen på bansystemet!” Lennart Nilsson, ”Hydraul-Nisse”, fick uppdraget… Hur gick det, tro?
Kårchefer som Adilz, von Porat och Tornberg ansvarade för Flybo ÖN, övre Norrlands flygbasområde, som utgjorde cirka en tredjedel av Sveriges yta. År 1943 fanns elva beredskapsfält och Flybo ÖN var verksamt från 1942 till 1957.
Utdrag ur kapitel 8, Flyget i norr
- Klicka på bilderna för att se dem i större format.





